ျမန္မာ့ဝတၴဳတို သမိုင္းဦး ကာလမွတ္စုမ်ား

0
390

Untitled-1

(၁)
လူ တို႔သည္ ေက်ာက္ေခတ္က ပင္ ပံုေျပာသည့္အတတ္ကို တတ္ခဲ့ ၾကပါလိမ့္မည္။ အမဲလိုက္ျခင္း၊ ေန၊ လ၊ ၾကယ္တာရာ၊ ေကာင္းကင္၊ လွ်ပ္စီးလက္ျခင္း၊ မိုးႀကိဳးပစ္ျခင္း စသည္တုိ႔မွာ ေက်ာက္ေခတ္ လူသား တို႔၏ ေျပာစရာပံုျပင္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္ သည္။ သဘာဝနိယာမကို မသိၾက ေသးပါ။ နတ္ပံုျပင္၊ တန္ခိုးေတာ္ရွင္၊ ဒ႑ာရီမ်ား၊ ႐ိုးရာဓေလ့အစြဲမ်ားစြာ ရွိၾကပါသည္။ မိဘ၊ သားသမီး စဥ္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းေျပာၾကား ခဲ့ပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားလာ၍ စာေပေပၚေပါက္ လာသည္။ အႏုပညာခံစားတတ္ၿပီး ပံုျပင္၊ ဝတÄဳတို၊ရွည္ျဖစ္လာၾကပါ လိမ့္မည္။

ေရွးေဟာင္းအိႏၵိယ၊ နီေပါတြင္ ေဂါတမဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူခဲ့၏။ BC- 6  ရာစုတြင္ျဖစ္၏။ ဗုဒၶသည္ သူ၏အဆံုးအမမ်ားကို ဇာတ္ဝတÄဳအျဖစ္ ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ငါးရာငါးဆယ္ နိပါတ္သည္ ဗုဒၶ၏ ျဖစ္ေတာ္စဥ္ ဝတၳဳတိုမ်ားျဖစ္သည္။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ စံၿပီးေနာက္၌ သူ၏နိပါတ္ဝတÄဳမ်ား ေခတ္စားထြန္းကားလာသည္။ ယင္း တို႔ကို ကမၻာ့ဝတၳဳတိုသမိုင္း၌ တခမ္း တနား ေဖာ္ျပခဲ့၏။ အိႏၵိယမွတစ္ဆင့္ ပါရွား၊ ဂရိတို႔သို႔ ျပန္႔ကားခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။

ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ား စုသည္ ဝတၳဳ တိုႏွင့္ ရင္းႏွီးကြၽမ္းဝင္ ခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းရာေထာင္ရွိ ေနပါၿပီ။ ပိဋကတ္စာေပလာ၊ ငါးရာ ငါးဆယ္ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ျမန္မာ အမ်ားစု ႏွစ္သက္စြဲလမ္းခဲ့ၾကေသာ ဝတၳဳ တိုမ်ားျဖစ္၏။ ကြၽမ္းဝင္ၿပီး မဂၤလာတရား ၃၈ ပါး ဖြင့္ဆိုေသာ က်မ္းမ်ားတြင္ သက္ဆိုင္ေသာ ဝတၳဳ တိုမ်ားစြာကို ထုတ္ေဖာ္ ေရးသား ေဟာေျပာခဲ့ၾကပါသည္။ ေရွးဘိုးဘြား ဘီဘင္ကာလကပင္ ျမန္မာတို႔သည္ ဝတၳဳ တိုမ်ားကို ႏွစ္သက္စြဲလမ္းသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶသာသနာမွာ လူကို ဆံုးမေရးသားေဟာၾကားထား၍ အက်င့္သီလဆိုင္ရာ သုစ႐ိုက္၊ ဒုစ ႐ိုက္တရားမ်ားဆိုင္ရာ ပိဋကတ္လာ ဝတၳဳ တိုမ်ားစြာကို မဖတ္ခဲ့ဖူးလွ်င္ပင္ ေဟာၾကားသြန္သင္ခံယူၿပီး လူမ်ိဳးျဖစ္ ပါသည္။ ေရွးေခတ္ဝတၳဳ မ်ားကို ျမန္မာဆန္ဆန္ (သို႔မဟုတ္) ဘာသာ ေရးဆန္ေသာ ဝတၳဳ တိုမ်ားကို သိ၊ ၾကား၊ နာ၊ ဖတ္ၿပီးသားျဖစ္ၾကသည္။

(၂)
ဆရာႀကီးေငြဥေဒါင္း (ဦးႀကီး ေမာင္)၏ ျမန္မာဝတၳဳတိုသမိုင္း၌ “ယပ္လွဲတရားစာအုပ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာ ဝတမ်ားမွာ ဝတÄဳတို မ်ား” ဟုဆိုခဲ့ပါသည္။ လယ္ တီပ႑ိ တ ဦးေမာင္ႀကီး၊ ေရႊက်င္ဂိုဏ္း ဝိသုဒၶါ႐ံု ဦးဓမၼတိဏၰႏွင့္ ဦး နာဂေသန (ဦးထြန္း စိန္)တို႔၏ တရားစာ အုပ္မ်ားကို ရည္ၫႊန္းခဲ့ ျခင္းျဖစ္သည္။ ၃၂ ႀကိမ္ တိတိ ႐ိုက္ႏွိပ္ရေသာ ဓႏုျဖဴ ၿမိဳ႕၊ မယုယဝတီပံုႏွိပ္တိုက္က ႐ိုက္ ႏွိပ္ေသာ “ႏွဲ ႀကိဳးဆရာေတာ္၏ ဝဋ ေဘဒနီက်မ္း” သည္လည္း ဘာသာ ေရး ဝတၳဳ တိုမ်ားဟု ဆိုခဲ့ပါသည္။ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္၏ စကားပံုမ်ား (ဆရာသိန္းျပဳစု)၊ ဝစနာလကၤာရ ဂီရတၱမက်မ္းေခၚ ဆရာေတာ္ႀကီး တုိ႔၏ ဥပမာပံုျပင္မ်ား၊ ဦးေပၚဦး ေလွ်ာက္ထံုး၊ အယူေတာ္မဂၤလာ ေလွ်ာက္ထံုးစေသာ စာအုပ္မ်ားသည္ လည္း ဝတၳဳ တိုမ်ားဟု ဆိုခဲ့ပါသည္။ ယင္းစာအုပ္တို႔တြင္ သိဖြယ္၊ မွတ္ ဖြယ္၊ ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ ဝတၳဳတိုပံုစံ အေၾကာင္းရပ္မ်ား ပါရွိ၍ အႀကိမ္ ေပါင္းမ်ားစြာ ႐ိုက္ႏွိပ္ရေသာ ယေန႔ ၂၁ ရာစုတိုင္ တြင္က်ယ္စြာဖတ္ မွတ္ေနဆဲစာအုပ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါ သည္။

“ေခတ္ေပၚ ျမန္မာဝတၳဳ တို ဆိုသည္မွာ ဘာသာေရးက်မ္းဂန္ အစဥ္အလာ၊ အေတြးအေခၚမ်ားမွ ခြဲထုတ္၍ လူ႕အဖြဲ႕၊ ေလာကအဖြဲ႕ ဘက္သို႔ ေရာက္လာေသာ အေတြး အေခၚမ်ား၊ တိုင္းျခားစာေပမွ နည္း ယူဆက္ႏႊယ္လာေသာ လူ႔ေလာက အဖြဲ႕စာမ်ားဟု ေငြဥေဒါင္းက ဆိုခဲ့ ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္ မဂၢဇင္းမီဒီ ယာမ်ားတြင္ အသားက်ေနေသာ ဝတၳဳတိုပံုစံျဖစ္သည္။

၁၉ဝ၅ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝ ေသာ ‘မဂၢဇင္းအစ ျမန္မာမဂၢဇိန္’ဟု ဆိုေသာ္လည္း ထိုမဂၢဇင္းတြင္ ဝတၳဳ တို မေတြ႕ရွိဟု ဆံုးျဖတ္ၾက၏။ အခန္းဆက္ဝတၳဳ (ခင္သီ)အမည္ျဖင့္ သာ ေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။

ျမန္မာစာေပေလာက သုေတသ နသမားအမ်ားစုက ၁၉၁၇ ခုႏွစ္၊ မတ္လတြင္ ထုတ္ေဝခဲ့ေသာ သူရိယ မဂၢဇင္းပါ ‘ေမာင္သိန္းတင္၊ မသိန္း ရွင္’ ဝတၳဳ ထက္ေစာေသာ ဝတၳဳ တိုကို မေတြ႕ဟု ဆိုပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဝတၳဳ တိုသည္ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု၊ အေရး ကိစၥတစ္ခု၊ အခ်ိန္ကာလ အခိုက္ အတန္႔အတြင္း ျဖစ္ပ်က္ေသာ အေၾကာင္းအရာကိုေဖာ္ျပရမည္ ဆိုေသာ အယူႏွင့္ မကိုက္ညီခဲ့ပါ။ အတတ္ပညာပိုင္းအရ စာဖတ္သူ အား မခ်င့္မရဲ ျဖစ္ေစေသာ ဆြဲ ေဆာင္မႈအျမင္ျဖင့္ ျမန္မာမွ ပထမ ဆံုး(ေခတ္သစ္) ဝတၳဳတိုအျဖစ္ လက္ခံခဲ့ၾက၏။ ေရႊဥေဒါင္း လက္ ရာဟုဆို၏။ အေနာက္တိုင္း မဂၢဇင္း ကဲ့သို႔၊ တစ္ထိုင္တည္း အၿပီးဖတ္၊ ဝတၳဳ တိုႏွစ္ပုဒ္ ထည့္မည္စီစဥ္ၿပီး တစ္ပုဒ္ကို ျပင္ပမွ ဖိတ္ေခၚခဲ့ပါ သည္။

အယ္ဒီတာဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္း ေရးသားေသာ ဝတၳဳ တိုကို ေနာက္တစ္ လ၊ သူရိယတြင္ ‘ၾကိဳးၾကာ ကန္ရြာ လူသတ္မႈ၌ ေမာင္စံရွား စံုေထာက္ ပံု’ျဖစ္၏။ ျပင္ပမွမလာ၍ အယ္ဒီတာ က ကေလာင္ကိုယ္ေပ်ာက္ျဖင့္ ေရး ထည့္ခဲ့သည္။ ဤဝတၳဳသည္ အမွီးျဖစ္ ေသာ္လည္း ဝတၳဳအတတ္ပညာျဖင့္ ျမန္မာမႈဆန္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထား ပါသည္။

‘သူရိယမဂၢဇင္း၌ လစဥ္ေဖာ္ ျပရန္ ဝတၳဳ အလိုရွိေၾကာင္း၊ ဖူးစကက္ စကၠဴ ၁၆မ်က္ႏွာရွိၿပီး ဆက္ရန္ရွိ ေသးသည့္ ဝတၳဳ မ်ိဳး မဟုတ္ေစရ’ ဟု ‘ဝတၳဳတို’ ေဝါဟာရအသံုးမျပဳၾက ေသးပါ။

သူရိယက ဝတၳဳ ေရးသူမ်ားကို ဆုေပးမည္ဟု ေၾကာ္ျငာလိုက္ေသာ အခါ သူရိယ၊ ၁၉၁၇၊ အမွတ္ -၂မွ စ၍ ဝတÄဳတိုဆရာအျဖစ္ ထင္ရွား လာမည့္ ကေလာင္ေစာစီးစြာ ေပၚ ေပါက္လာခဲ့ပါသည္။ သူရိယသည္ ဝတၳဳ တိုၿပိဳင္ပြဲေၾကာ္ျငာ ေတာင္းခံ ခဲ့သည္။ ေမလထုတ္တြင္ ‘ခ်င္း ဗိုလ္ေမာင္တက္တူ’ဆုရ ေဖာ္ျပ၏။ ေရးသူအမည္မပါပါ။ ရွိတ္စပီးယား၏ ေအာ္ သယ္လို ပံုဝတၳဳကို မွီျငမ္းျပဳ ထားသည္ဟု ဆိုပါသည္။

ျပည္ေမာင္တင္ ေခၚ ဆရာ ဒဂုန္ေရႊမွ်ားျဖစ္ပါသည္။ ဝတၳဳ ေရး သူမ်ားကို ဆုေပးမည္ ေၾကာ္ျငာျခင္း မွာ ဝတၳဳကိုမည္သူမဆို ေရးႏိုင္ သည္ကို သိရွိလာၾကေစလိုေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္းေရး ခြင့္ရွိေၾကာင္း ေပၚလြင္သြားခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ဝတၳဳ ဆရာဟူေသာ အသိသည္ ထိုေခတ္ကေလာင္ေလာက၌ ထည္ဝါ ေသာအေနအထား မရွိေသးပါ။ ေပါ့ တန္၍ ဘုရားမႀကိဳက္ေသာ ဒုစ႐ိုက္ ဆန္စြာ ခ်စ္ႀကိဳက္အေၾကာင္းသာ ေရးၾကသူဟု ကေလာင္ေလာကတြင္ အထင္ ေရာက္ခဲ့ၾကေသးသည္။

သူရိယက ဝတၳဳ ေရးသားမႈကို အဆင့္တက္ေပးခဲ့ျပန္သည္။ ေယာက္်ားစာေရးသူမ်ားသာမဟုတ္ အမ်ိဳးသမီးစာေရးဆရာမ်ားလည္း ေရးသားႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့ သည္။ ‘ဗမာမ’ဟူေသာ ကေလာင္ ထြက္ေပၚခဲ့ျပန္သည္။

သူရိယမွ ေရႊဥေဒါင္း၏ ပထမ ဆံုးေသာ စံုေထာက္ဝတၳဳတိုအ ေၾကာင္း၊ အျခားမဂၢဇင္းမ်ားကလည္း စံုေထာင္ေမာင္စံရွားဝတၳဳမူရင္း၊ အာသာကိုနင္ဒြိဳင္း၏ ဝတၳဳ မ်ားကို တိုက္႐ိုက္ဘာသာ ျပန္ထည့္သြင္းၾက ၏။ သို႔ေသာ္ အခန္းဆက္မ်ား ျဖစ္ ေန၍ ၾကာရွည္မခံခဲ့ပါ။ ဤသို႔ႏွင့္ စံုေထာက္ဝတၳဳ မ်ားသည္ ျမန္မာ့ ေခတ္ဦးဝတၳဳတိုေလာကကို ဦးေဆာင္ ႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္တြင္ ေရႊဥ ေဒါင္းဦးစီးထုတ္ေဝေသာ

‘ျမန္မာ့ဗ်ဴ ဟာဂ်ာနယ္’တြင္ ဝတၳဳတို မေတြ႕ရပါ။ ၁၉၂ဝ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလတြင္ ဒဂုန္မဂၢဇင္း ထြက္ခဲ့သည္။ ေဇယ်၊ ေမာင္သစၥာ၊ ေငြလေရာင္၊ ပီမိုးနင္း စေသာ စာေရးသူမ်ား ဝတၳဳတိုမိုး ရြာၿဖိဳးခဲ့ပါသည္။ ဒဂုန္မဂၢဇင္း ၁ တြင္ ‘ရေသ့ႀကီး သို႔မဟုတ္ ေခတၱရာ ဂ်ာနယ္ထုတ္မည္ဟု ေၾကာ္ျငာပါ။ ကာလႀကိဳက္ ဝတၳဳ အတိုအေကာက္ မ်ား ‘ ထည့္သြင္းမည္ဟု ပါရွိခဲ့၏။ အဦးဆံုးေသာ ဝတၳဳ တို၏အစဦး အသံုးအႏႈန္းျဖစ္သည္။

ဒဂုန္မဂၢဇင္းသည္ ျမန္မာဝတၳဳ တိုေခတ္ကို ထင္ရွားစြာ ေျပာင္းလဲ ေစခဲ့သည္။ အေရးအသား၊ အျပင္ အဆင္၊ ကေလာင္အမည္ ဆန္း သစ္ေစခဲ့သည္ဟု ဝတၳဳတို သမိုင္းက ဆိုခဲ့၏။

လူတုိ႔ပင္ကိုစ႐ိုက္အရ ဝတၳဳ ဖတ္၊ နားေထာင္လိုၾကသည္။ ထုိစဥ္ က ျမန္မာတုိ႔သည္ စာေပက်ယ္ျပန္႔ မႈ အားနည္းခဲ့ေသး၏။ ဘာသာေရး ႏွင့္ သမိုင္းပံုျပင္မ်ားမွလြဲ၍ မခံစား ၾကေသးဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ဘာသာ ေရးစာေပ ငါးရာငါးဆယ္ ဇာတ္မ်ား သည္ ျမန္မာတို႔ကို ဝတၳဳဖတ္ေစလိုမႈ စ႐ိုက္ႏိႈးဆြေပးခဲ့ပါသည္။ ၁၉ ရာစု ပံုႏွိပ္ေခတ္ဦး၌ ျပဇာတ္မ်ား ထြန္း ကားခဲ့သည္။ သူရိယမဂၢဇင္းမွ အစျပဳ ခဲ့ေသာ ဝတၳဳ မ်ားေၾကာင့္ ျပဇာတ္ က႑ ေမွးမွိန္သြားခဲ့သည္။

၁၉၂ဝျပည့္၊ စက္တင္ဘာလ၊ ဒဂုန္မဂၢဇင္းေခတ္မွစ၍ ဝတၳဳတို ေခတ္ကို အားေပးေထာက္ခံေသာ စာေစာင္မ်ားစြာ ထြက္ခဲ့သည္။ မႏၲေလး ဒဂုန္ခင္ခင္ေလးႀကီးတုိ႔၏ ၾကည္ေတာ္ဆက္၊ ေရႊလိပ္ျပာ၊ ေအာင္ ေတာ္မူ၊ ျပည္ၿမိဳ႕မွ ဒဂုန္ေရႊမွ်ား၏ ၾကည္ေတာ္မူႏွင့္ ရန္ကုန္အင္းစိန္မွ ဝတၳဳ စာေစာင္မ်ား ျဖစ္သည္။

ထူးျခားခ်က္မွာ တစ္မတ္တန္ ဝတၳဳတိုေခတ္ကို မႏၲေလးမွ ဦး ေဆာင္ခဲ့သည္။ မႏၲေလးမွ ေရႊလိပ္ ျပာ ဝတၳဳ မဂၢဇင္းေလးမ်ား၊ ပန္းခ်ီ ေက်ာ္ဦးေစာေမာင္၊ ဦးခ်စ္ျမ၊ ပန္းခ်ီ လက္ရာမ်ားျဖင့္ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ ဆြဲေဆာင္အားေကာင္းမြန္လွသည္။

ျပည္ၫႊန္႔မွ ထုတ္ေသာ ‘ျမမ်ိဳး လြင္’ ၏ ေလးပဲတန္ဝတၳဳ မ်ား ေခတ္ထိ မႏၲေလးမွ ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ ‘ေရႊဗ်ိဳင္းျဖဴ’ ဦးေဆာင္ေသာ ဝတၳဳ၊ မဂၢဇင္း၊ ပန္းခ်ီဦးဘလံု ထုတ္ေဝေသာ ပန္းခ်ီဝတၳဳ၊ မဂၢဇင္းမ်ား အၿပိဳင္အ ဆိုင္ ထြက္ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၂၇ခုႏွစ္ တြင္ ကဝိမ်က္မွန္မဂၢဇင္းသည္ ဝတၳဳ တိုဦးစားေပး၏။ ေလးပဲတန္ဝတၳဳ တို မ်ားမွာ ျမန္မာအေဆြ(ဒဂုန္)တိုက္ ႏွင့္ ပီမိုးနင္း၏ ‘စရကကုမၸဏီတို႔က ထုတ္ေဝၾကသည္။ ေရႊဥေဒါင္း၊ ေမာင္သစၥာ၊ ေရႊလေရာင္၊ ေဇယ်၊ ဒဂုန္ေရႊမွ်ား၊ ပီမိုးနင္း၊ ဒဂုန္ခင္ခင္ ေလး၊ မင္းလက်္ာ စသည္တုိ႔ ထင္ရွား ခဲ့သည္။

ျမန္မာ့ဝတၳဳ တိုေခတ္ဦးကာလ ၌ ဆရာႀကီးပီမိုးနင္းသည္ ထူးျခား ေသာ အေတြးအေခၚ၊ အေရးအ သားရွိသူဟု ဆိုၾကပါသည္။ ေရႊဥ ေဒါင္းလက္ရာမ်ားမွာ လွ်ိဳ႕ဝွက္ သည္းဖိုစြန္႔စားမႈ ရသေပးသည္။ ဆရာေဇယ်၏ အေရးသား ေျပျပစ္ ေခ်ာေမြ႕ပံုက တစ္မ်ိဳးျဖစ္ရာ ပီမိုးႏွင္း ကဲ့သို႔ ဖ်တ္ဖ်တ္လတ္လတ္ဝါက် လည္း မဟုတ္ပါ။ ေရႊဥေဒါင္းကဲ့သို႔ ခန္႔ထည္ေသာ ဝါက်လည္း မဟုတ္။ အေရာင္ႏုႏုကေလးမ်ား စပ္ထား ေသာ ပန္းခ်ီကားကဲ့သို႔တည္း။ ဒဂုန္ ခင္ခင္ေလးသည္လည္း အေရးအ သား၊ အေတြးအေခၚ ထူးျခားသည္ဟု ဆို၏။

၁၉၂၇ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီရလ ထုတ္ ၿဗိတိသွ်ဘားမားမဂၢဇင္း၌ ‘ျမမ်ိဳးလြင္၊ ေဇယ်၊ ပီမိုးနင္း’ တုိ႔ လက္ရာ ဝတၳဳ သံုးပုဒ္ေတြ႕ရသည္။ ျမမ်ိဳးလြင္သည္ ေခတ္သစ္ဝတၳဳတို အဖြဲ႕ပံုစံျဖစ္သည္။ ေဇယ်သည္ ေခတ္သစ္ဝတၳဳတို အတတ္ပညာ သေဘာပါသည္ဟု ဆို၏။ ပီမိုးနင္း ကို ေခတ္သစ္ဝတၳဳ တို အတတ္ပညာ ကို အသံုးျပဳ၍ အေရးဆံုးဟု ဆရာ မင္းေက်ာ္က ဆိုခဲ့၏။

၁၉၃ဝျပည့္ ပတ္ဝန္းက်င္၌ ‘ဂႏၲေလာကမဂၢဇင္း’ထြက္လာသည္။ ထူးျခားေသာ စာအျမဳေတရွိခဲ့၏။ ေနာင္တစ္ေခတ္အတြက္ စာေပ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ တကၠသုိလ္ပရိ ဝုဏ္မွ ဆရာမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ ၏။ ထုတ္ေဝစဥ္က စာေစာင္၊ လစဥ္ ၆ဝဝ ပင္မကုန္ဟုဆို၏။ ဂႏၲေလာ ကမွ ဝတၳဳလက္ရာမ်ားကို ‘ေခတ္ စမ္းပံုျပင္’ဟု စုစည္းထုတ္ေဝေသာ အခါ ျမန္မာ့ဝတၳဳ ေလာက၏ အေတြး အေခၚပိုင္း ၾကြ တက္လာသည္။

ယေန႔ေခတ္စမ္း ဆရာမ်ားဆိုလွ်င္ လူတိုင္း သိေနၾကပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ေမာင္တင္၊ ကုသ၊ ဒဂုန္တာရာ၊ သိန္းေဖ၊ မန္းတင္၊ ေမာင္တက္တိုးတုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ဂႏၲေလာကမွ ဝတၳဳတိုမ်ားသည္ ေခတ္သစ္ စံမီဝတၳဳ တိုမ်ားျဖစ္ၾက၏။ သိန္းေဖျမင့္ဟု ထင္ရွားသည့္ ‘သိန္းေနႏြယ္’၏ ဝတၳဳမ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ ဦးဖိုးက်ားလည္း ထုိေခတ္ဝတၳဳတို ဆရာစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းသင့္ေၾကာင္း ဆရာမင္းေက်ာ္က ဆိုပါသည္။ ၁၉၁၇ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄ဝခုႏွစ္ထိ အတတ္ပညာပိုင္းတြင္ ျမန္မာ ဝတၳဳတိုမ်ား ေက်နပ္ဖြယ္ တိုးတက္လာခဲ့ပါသည္။

၁၉၃ဝျပည့္ႏွစ္သည္ စီးပြားေရး ကပ္ဆိုက္ သည္ဟု ဆိုၾက၏။ ဥာဏ၊ သခၤါ၊ ေရႊလင္းယုန္တုိ႔၏ ေလးပဲ၊ ေျခာက္ပဲတန္အထြက္ ေႏွးေကြးသြားသည္။ ထိုစဥ္ ဦးဖိုးက်ား၏ ကိုယ္ေတြ႕ဝတၳဳ တိုမ်ားကို ‘တိုးတက္ေရးမဂၢဇင္း’တြင္ ေရးခဲ့ရာ ေက်ာင္းသံုး ျပ႒ာန္းခံရသည္။ ရႊင္ေပ်ာ္ေပ်ာ္ စာအုပ္တိုက္မွ ႏွစ္ပဲတန္ဝတၳဳ တိုေခတ္ စလာၾကျပန္သည္။ တက္ထြန္း၊ သုခ၊ ကဝိေမာင္၊ ေအာင္ေက်ာ္တုိ႔ ေပၚထြက္ခဲ့၏။ ၁၉၃ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေက်ာ္၌ မဟာေဆြ၊ ဇဝန၊ ရန္ေအာင္၊ မင္းေဆြ၊ ေမၿမိဳ႕ေမာင္၊ ရဲထြဋ္စေသာ ကေလာင္ခြၽန္မ်ားစြာ ထြက္ခဲ့သည္။

(၃)
ကမၻာ့စာေပသမိုင္း၌ ပံုျပင္မဟုတ္သည့္ ေခတ္သစ္ဝတၳဳတိုသည္ ၂ဝရာစု၏ သားငယ္ ျဖစ္သည္။ ၁၉ ရာစုကုန္ခါနီးထိ သမိုင္းအတိအက် မရွိခဲ့ပါ။ ေခတ္သစ္ဝတၳဳ တိုကို အေမရိကန္စာေရး ဆရာ အက္ဂါအယ္လင္ပိုး (Poe, Edgar Alငan (1809- 49))က စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆို၏။ ၁၈၃၂ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၁၄ ရက္တြင္(Philadelphia Courier) ၌ ေဖာ္ျပခံရေသာ ဝတၳဳ တို႔ကို သတ္မွတ္ ထားၾက၏။ ျမန္မာဝတၳဳတို ႏွစ္တစ္ ရာျပည့္ႏွစ္တြင္ ကမၻာဝတၳဳတိုမွာ ၁၈၅ ႏွစ္ဟု ေျပာရပါမည္။

အက္ဂါအယ္လင္ပိုးက ‘ဝတၳဳ တိုဟူသည္မွာ အာ႐ံုက်က္စားမႈ တစ္ခုတည္း ထီးထီးသာရွိရမည္။ တစ္လိုင္းတည္းဖတ္ႏိုင္ေအာင္တိုရမည္’ ဟု ဆိုခဲ့ပါ သည္။ ပါေမာကၡ ဦးမ်ိဳးမင္းက ယင္းဖြင့္ ဆိုခ်က္ကို ယခုတိုင္ ဝတၳဳတိုဆရာမ်ားသည္ ဤအတိုင္း လိုက္နာရေပမည္။ ဝတၳဳ တိုတုိ႔တြင္ ဇာတ္ေဆာင္ တစ္ဦးတည္းကိုသာ အာ႐ံုစိုက္ရမည္ သို႔မဟုတ္ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုတည္းကိုသာ ေပၚလြင္ထင္ရွား စြာ အဓိကထားရမည္။ စိတ္လႈပ္ ရွားမႈ၊ ခံစားမႈကို သာ အာ႐ံုက်က္စားရမည္။ ယင္းအဂၤါရပ္ရွိပါမွ ဝတၳဳ တိုကို စာေပအေနျဖင့္ လက္ခံႏိုင္ေပမည္ ဟု’ဆိုပါသည္။

ပညာရွင္မ်ားက ဝတၳဳ တိုတြင္ ဇာတ္လမ္းသည္ အေရးမႀကီးလွ။ လူ႔ သဘာဝစ႐ိုက္အဖို႔သည္သာ အေရး ႀကီးဆံုးျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကပါသည္။ ဝတၳဳတို အဂၤါရပ္မ်ားမွာ (၁) ဝတၳဳတို ဟူသည္ မရွည္ရပါ။ (၂) ဒုတိယအဂၤါရပ္သည္ စိတ္ကူးဥာဏ္ျဖင့္ ဖန္တီး ဇာတ္လမ္းဆင္ႏိုင္ရမည္။ (၃) ဇာတ္ လမ္း ၏ ေနာက္ခံျဖစ္ေသာ ကာလေဒသပတ္ဝန္းက်င္၊ (၄) လူ႔သဘာဝ (စ႐ိုက္)အဖြဲ႕၊ (၅) ဘဝျပႆနာႏွင့္ စာေရးသူ၏ အယူအဆအဖြဲ႕အႏြဲ႕မ်ားဟု ပညာရွင္ မ်ားက သတ္မွတ္ၾကသည္။

အထက္ပါ စာစုသည္ စာေရးသူ စုေဆာင္း ထားသမွ်၊ ျမန္မာ့ဝတၳဳတို သမိုင္းေခတ္ဦးကာလ (၁၉၁၇- ၁၉၃၇)ခုႏွစ္အတြင္း မွတ္စုျဖစ္ပါသည္။ ၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္တြင္ က်ေရာက္သည့္ ျမန္မာ့ဝတၳဳ တိုရာျပည့္ႏွစ္ (၁၉၁၇-၂ဝ၁၇)ခုႏွစ္ကို ႀကိဳဆို၍ ေရးသားလိုက္ပါသတည္း။

စာဘ႑ာျမဝင္း(ပခုကၠဴ)
ဖတ္ၫႊန္း
၁။ ဝတၳဳ တိုစာတန္းမ်ား (စာေပဗိမာန္)
၂။ စာဘ႑ာမွတ္စုမ်ား

 


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here